توضیحات کامل :

فایل ورد مطالعات طراحی هتل ، در حجم 102 صفحه آماده پرینت جهت استفاده دانشجویان رشته معماری.

 

بخشی از متن:
فصل اول

1ـ1ـ معاني و ريشه واژه هتل
اين واژه خود ازكلمه هاستل‌ـ HOSTEL مشتق شده است كه در كشور انگلستان براي ناميدن اين مراكز به كار مي‌رفت. مكان‌هايي را كه آمريكا به همين منظور اختصاص يافت با واژه (اين‌ـINN) مشخص مي‌كردند و همراه با اين كلمه در مواردي مشابه از عبارت (Coffee house) استفاده مي‌شود. به تعبير ديگر كلمهHOTEL يك لغت فرانسوي مي‌باشد، به معني عمارت بزرگ كه فرم امروزي خود را از همان
“اين‌ـInn”هاي اروپايي و آمريكايي گرفته است.
يك هتل را مي‌توان به زبان ساده چنين تعريف نمود: مكاني برخوردار از امكانات كافي براي زندگي افرادي كه به منظور اقامت موقت بدان مراجعه و از اين امكانات استفاده كنند. بدين گونه درمي‌يابيم كه يك هتل بايد براي رفع نيازهاي مسافرين و مراجعين خود از امكانات و وسايل رفاهي ضروري مورد نياز بهره مند باشد تا بتواند موجبات آسايش آنها را بسته به نوع فعاليت‌هايي كه در آن رخ مي‌دهد و انواع ميهماني كه به آن روي مي‌آورند به نحو مطلوب فراهم نمايد و خواسته‌‌هاي آنان را برآورده سازد. هتلها داراي اتاقهاي متعدد براي اجاره و پذيرش مسافران، سالن‌هايي براي جشن‌ها و مهماني‌ها و بسته به نوع فعاليت آن، سالن‌هاي كنفراس، سمينار و فروشگاه‌ها و همچنين رستوران، تريا و استخر را دارا مي‌باشد. هتل را از نقطه‌ نظر معماري مي‌توان مجموعه‌اي ناميد برجسته، از سازماندهي فضا جهت اقامت موقت انسان‌ها و عنصري جهت برقراري ارتباطات.

1ـ1ـ1ـ هتل‌‌داري
تكنيك و فن اداره و چرخش يك هتل را به نحو مطلوب هتل‌داري گويند. هتل‌داري يكي از شرايط اصلي در جذب ميهمانان و مسافرين به سمت هتل مي‌باشد. روابط عمومي و عمليات ارتباط جمعي در اين امر تاثير به‌ سزايي دارند. روابط عمومي در ايجاد سه عامل بسيار مهم دخالتي سازنده دارد كه اين سه عامل در هر حال تعيين كننده موقعيت مخصوص يك هتل خواهد بود:
1- به دست آوردن و نگهداري يك شماي مثبت، شامل نيكنامي و معروفيت و اطمينان نزد مردم.
2- ايجاد هماهنگي در ارائه خدمات مادي و غير مادي كه مبتني بر خواسته‌ها و توقع‌هاي مشتريان باشد.
3- باقي ماندن در عرصه رقابت‌ها و عرضه توليدات و خدمات گوناگون و حفظ برتري آن عمليات ارتباط‌جمعي به همراه فعاليت‌هاي مربوط به روابط عمومي هتل‌ها به صورت كار گروهي به انجام مي‌رسد.
و…

 

فهرست مطالب:
فصل اول
معاني و ريشه واژه هتل
هتل‌‌داري
تاريخچه هتل
سير تحول هتل در اروپا
گراند هتل
هتل‌هاي امروزي
تاريخچه هتلداري
تاريخچه پذيرايي و هتل‌داري در ايران
منازل، مساجد و خانقاه‌هاي مهمان‌خانه‌اي
سرا، تيم و تيمچه
سرگذشت مهمانخانه‌ها
تاريخچه هتل در ايران معاصر
اسكان و مباني اوليه برنامه‌ريزي هتل
انواع مكان‌هاي اقامت
تئوري‌هاي پايه در طراحي هتل
اقتصاد هتل
درجه بندي و نرخ گذاري در هتل‌ها
دسته‌بندي هتل از نظر كيفيت و طرح
ضوابط معماري، ساختماني و درجه‌بندي هتل‌هاي كشور
فصل دوم
فضاهاي موجود در يك هتل
انواع اتاق‌هاي موجود در هتل‌ها
مقدار يا ابعاد و اندازه‌ اتاق‌ها
وسعت تغييرات
راهروها
اتاق حمام‌ها خواب‌ها
ارتفاعات سقف
مبلمان بالکن‌ها و تراس‌ها
طراحي حمام‌ها
سوئيت‌ها
نتيجه‌گيري
بخش فضاي عمومي
پذيرش لابي
ذخيره جا
اندازه پيشخوان
نگهداري چمدان‌ها
تلفن
سرسراها
دفاتر اداري
امکانات غذاخوري
فضاهاي ورزشي
فضاهاي پشتيبان
ملاحظات عملي
سيرکولاسيون‌ها
دسترسي‌هاي عمومي
پارکينگ‌ها
بخش خدماتي پشتيباني
آشپزخانه‌ها
تأمين خوراك و آشاميدني
انبار آذوقه و مراحل آماده سازي و پخت نوشيدني
فضاي انباري
باراندازمحل دريافت كالا يا تداركات
مرجوعي‌ها و زباله‌ها
فضاي موردنياز براي كاركنان
رختشويخانه و خانه‌داري
خدماتي مهمان
تعداد آسانسورها
انبار چمدان و ايستگاه پادو
نمازخانه و سرويسهاي بهداشتي عمومي
اتاق پزشك مقيم
خدماتي تفريحي
كافي نت و گيم نت
بخش مهندسي و تأسيسات
بخش تجاري
فصل سوم
اهميت تأسيسات در ساختمان‌هاي بلند
مسائل تأسيساتي مورد توجه در ساختمان‌هاي بلند
سيستم آب‌رساني
سيستم فاضلاب
سيستم‌هاي حرارتي و برودتي
نكاتي در مورد ابعاد داكت‌ها و نحوه قرارگيري آنها
سيستم‌هاي مختلف لوله‌كشي
تأسيسات مكان‌هاي ورزشي و تفريحي
حفظ امنيت در مقابل حريق
فضاي موتورخانه
نحوه دسترسي و حمل ونقل وسائل

 

این فایل با فرمت ورد در 102 صفحه آماده پرینت ، جهت آشنایی دانشجویان رشته معماری با روند مطالعات طراحی (رساله نویسی) تهیه شده است.